За детството ми…


Не съм привърженик на опитите да се развива колективната памет, а още по-малко на обобщенията… Приемам поканата на Левена, заради споделеното от нея. Уважавам носталгичните шамари на Василена, макар и да не съм съгласна с всичко, което е написала.

Вероятно е съвсем естествено да се връщаш към спомените за детството по-често, когато край теб расте нов човек. Споменавала съм и друг път, че ние с дъщеря ми растем заедно. Уча се от нея, а тя от мен и се надявам, когато дойде времето да се разделим и двете да сме научили достатъчно, за да си имаме доверие (поне) и да бъдем спокойни една за друга.

Не ми е лесно да си спомня нещо лошо от детството и понеже съм склонна да не се доверявам на себе си в този случай, продължавам да ровя в паметта си. Подобно ровене е доста излишно и вредно от психологическа гледна точка, защото би могло да отведе от едната крайност – манипулирани положителни спомени към другата  –  манипулирани крайно отрицателни. Доста от случките в детството не си спомням директно, а са разказвани от родителите ми по-късно.  Майка ми твърди, че ме е понаплясквала от време на време в ранна детска възраст, но аз не си спомням. Мислех си, дори, че  в тази възраст паметта  е по-скоро емоционална, а не толкова обвързана със събития.

Разказвала съм преди за детството си, имам намерение да продължа. Публикациите, в които вече съм го споменавала ще изброя в края.

Много лош спомен от детството (при това мой със сигурност) са пионерските лагери. Имам някакво обяснение, защо не съм ги харесвала. Съжалявах, че нямам баба и дядо на село, за да прекарвам лятото при тях. С родителите ми задължително ходехме на море и на планина за около двадесет дни през лятото. Всяко лято също задължително ходех и на поне един лагер. Ходех, въпреки протестите и нежеланието ми. Официалното оправдание беше – за да се запознавам с деца, да общувам с връстници и бла-бла. Крайно неприятно ми беше да съм сред непознати – деца и възрастни. Почти никога не оставах до края на „смените“, защото постоянният плач по телефона все пак успяваше да убеди родителите ми да ме приберат, но не и да ги разубеди да повторят експеримента през следващото лято.

Неприятно ми беше да спя в стая с (от 5 до 19) други деца.  Да ставам, ям, играя, лягам и всичко ръководено от звуците на някаква си тръба и под строй.

Имам един по-конкретен спомен от лагер на язовир Жребчево. Спомням си „конюшнята“, в която спяхме и ужасната вмирисана тоалетна. На някакво момиче, което спеше на леглото до мен (в стая за двадесет) му изчезна портфейла. Тутакси обвини мен. Една от учителките го подкрепи и ме подложиха на разпит, който беше унизителен и пълен с обиди. В крайна сметка решиха да изведат всички деца от помещението, за да претърсят леглата и багажите им (шкафчета в конюшнята нямаше). Намериха портфейла и разбира се не при мен, но извинение не получих. Тръгнах си отново по-рано. Другарката Семерджиева отнесе скандал от майка ми. Но това не беше последният ми летен лагер.

Ето и връзки към някои други публикации, в които съм споменавала за детството си по реда на публикуването им:

Ралица иска да си ходи

Едно баба

Сготви и нахрани🙂

Бум – тряс (може и обратно)

Съвсем за финал – поканвам всички да разказват добрите и лошите детски спомени, когато имат настроение и потребност да го направят, че без детски спомени сме една пасмина…

Поздрави!

Comments
5 Responses to “За детството ми…”
  1. vilford казва:

    (гледа гузно и се примотва)

    Ааааа, някой ще ми даде ли приблизителна дефиниция за „колективна памет“?… Защото Гугъл не ми даде, а някак смисъла, който по интуиция влагам в израза, не ми се връзва в случая. А нямам тълковен речник, въпреки, че очевидно ми е нужен. Така, че …ако може…

  2. astilar казва:

    Дългата, здрасти!😀 Регистрирана съм там и препоръчвам сайта!

Вашият коментар

