Приказки от грамофона


Когато бяхме деца със сестра ми вечер преди да заспим играехме игра – едната казваше откъс от любима приказка, от онези, които слушахме на грамофона, а другата трябваше да отгатне коя е приказката. Поводът да си припомня тази игра е, че сега отново слушам приказките и с изненада установявам колко много от тях все още помня наизуст. Колко ли пъти съм ги слушала в детството, за да ги помня след двадесет, че и повече години?

И още една изненада – Кремена (на 3 години и 4 месеца🙂 ) много харесва някои от записите и ги слуша с удоволствие, кара ме сама да й пускам една или друга приказка (е, на компютъра, вместо на грамофона). Изненадана съм, защо си мислех, че  ще предпочете да гледа „мърдащите картинки“, вместо да слуша само гласовете на героите.  Разбира се, имаме и ново забавление – да разиграваме диалозите от приказките, а ако волно или неволно сгреша някоя дума, чувам: „Не, мамо! Обърка се не е така! Забрави ли?“😀

Как хубаво е след далечно плаване

във своя дом да се завърнеш вече.

Особено, когато само в плаване,

в пътуване животът ти протече.

А в своя дом до днес не си била ти.

Той, може би, е царските палати.

Или пък някакъв небостъргач,

величествен, покрит със синкав здрач.

Децата първо имат свои къщички,

а след това поемат път далечен.

Аз цял живот вървях към свойта къщичка,

за първи път при нея идвам вече.

А в своя дом до днес не си била ти.

Той, може би, е царските палати.

Или пък някакъв небостъргач,

величествен, покрит със синкав здрач.

Докато се опитвате да си спомните, дали и къде ли сте го чували това?😀 Може и за мелодията да се сетите, дори.

Та, през това време аз ще се поразвихря из моя дом (реален), за да го почистя основно. Да, „той може би е царските палати…“ или пък аз съм застаряваща принцеса…:mrgreen: , но това занимание изцежда здраво енергията ми.

Comments
21 Responses to “Приказки от грамофона”
  1. Aquawoman казва:

    Потопи ме в топли спомени :)) Ние не сме играли игри, но всяка вечер заспивах с приказки от грамофона. Още пазя големия куп с плочи и сърце не ми дава да ги изхвърля. „Джуджето Дългоноско“, „Том Сойер“, „Приключенията на Лукчо“ и още толкова много. Знаех ги наизуст, но никога не ми омръзваше да ги слушам. И като порастнах съм пускала понякога, ей така – да си припомня🙂

  2. morrt казва:

    „Бременските музиканти“ – абсолютният фаворит вкъщи. Все още си я пускам и си пея песните.

  3. indra казва:

    върна ме в спомените, ей. спомних си как с брат ми лежахме на пода край грамофонния шкаф и слушахме Тримата шишковци и Ледената царица. ама че глас имаше Кайл…
    по същото време голямата ми братовчедка имаше Аленото цвете и Синята брада и ужасно много й завиждахме.

    някога, когато се сдобия с деца…

  4. вили казва:

    А аз не сьм слушала приказки. Аз много обичах да чета. Четях във всяка една минута, дори и на улично осветлтние нощем и затова съм с втори очи(очила)😉

  5. astilar казва:

    Никой не позна, обаче от къде е тази песничка. А това си мислех, че е много лесно. С по-трудните, които съм ви подготвила за по-нататък не знам, не знам как ще се справяте.😛
    Пазя си всички плочи до една и грамофона, даже.🙂
    Вилке, аз четях заровена с фенерче под одеалото, ама това по никакъв начин не пречи на слушането на приказки и игрите със сестрите.🙂

  6. Рос казва:

    Знам, че това се пееше от мъжки кадифен глас, плътен… Части от мелодията дори си спомням. Прокрадва се и нещо за Пипи Дългото чорапче, но… хм… не знам… Иначе моите любими бяха „Малкият барабанчик“ и „Хензел и Гретел“. И особено любопитни ми бяха онези сините, тънки и пластични като найлон плочи. Грамофонът е класика… Има разни неща, които така те изстрелват в миналото, че се чудиш защо му е на някого да търси машина на времето.

  7. Ех, припомни ми …🙂 Изнамерих запис на „Том Сойер“ … същия като от плочата … и сега си го слушам🙂

  8. Yana казва:

    Това не съм го слушала, щях да помня.
    За сметка на това така ми се е врязал гласът на Белият заек от Алиса, че всеки път, когато закъснявам, чувам в главата си онова забързано и леко фалцетно: „О, Божичко, ще закъснея! О, Божичко, ще закъснея!“ Помните ли го, хаха🙂

    И аз ги имам записите, и аз на компютъра, но Марулята още е малка, макар че се пробвах вече, де. Още не знае достатъчно думи, мисля.

  9. Жени казва:

    Ами аз вкъщи нямам грамофон, нито записи, но пък в градината по обяд с плочи ни приспиваха… Затова и за мен времето за спане не беше чак толкова ужасно🙂

  10. astilar казва:

    Рос, това, дето се е прокраднало е съвсем вярно.🙂 За разлика от това, което знаеш.🙂 Гласът е на Жоржета Чакърова и май не е нито кадифен, нито мъжки.😆
    Георги, от къде? Том Сойер не съм го намерила още, а търся и други. Може на мейла да пратиш връзка, ако не искаш тук.
    Яна, да „О, мои уши и мустаци, колко късно става!“ С гласът на Николай Бинев. Там също има страхотна песничка, която може да се пее наум.🙂 Маруля има време да им се зарадва и вероятно ще, щом мама се радва.🙂
    Жени, младичка си ти🙂 За приспиването, обаче ми даде страхотна идея!

  11. Ами първо попаднах на
    http://cococ.mylivepage.com/file/368/3636
    Но връзката ли е ужасна, стрелкичката към демо някакво ли води, не зная, но много ми накъсва приказката.

    От друга страна, ако вярвах, че евентуалните файлове са законни копия, бих ти препоръчал да питаш data.bg за tom soier. Ама не ти препоръчвам и да си помисляш, защото може да има нарушение на авторските права😉 Пък и предполагам, че дори и да има нещо то размера на файловете ще да е не повече от 50 мегабайта, а форматът MP3, което би направило звука не особено добър … Само предполагам де, да не реши някой, че съм търсил, теглил и слушал? Ааааа, не съм такъв човек🙂

  12. su казва:

    Това и аз не съм го слушала. Ама не е от „Пипи“, нея я знам🙂
    Иначе всички песни са ми в главата, това няма изтриване🙂
    „Бръм, бръм, бръм
    чуууууудя се защоооооо“

  13. astilar казва:

    Су, от „Пипи дългото чорапче“ е, честна дума! Песента в началото на записа.🙂
    Ей, катеричке.😀

  14. deni4ero казва:

    Az sashto obichah da slusham ‘Pipi’, no nishto ne pomnq, a sam po-mlada ot tebe … sram … :-p

  15. su казва:

    Такааа,
    вадя плочата с Пипи,
    пускам я и слушаааам…
    ………………….
    Лелеееее, верно е от там!
    Срам, срам, срам…!
    Май се налага спешно прослушване на всички детски плочи с цел опресняване на жизнено-важна информация!

    А каква е тая катеричка или това не се отнася за мен?🙂

  16. vilford казва:

    „Снежната царица“ – първата плоча с приказка, която ми купиха. Още помня обложката и някои моменти, които явно са ме впечатлили. Ах, каква радост беше само! Непременно ще пробвам да пусна на Валката приказка на запис – дано да му хареса.

    А помните ли прожекционните апаратчета? С диапозитиви или лента, която се превърта ръчно? Имах „Ну, погоди!“ на лента и на родителите ми им беше писнало да затъмяват стаята и да ми го нагласят срещу стената…

    Ех, Астиларчено, къде ме върна само!

  17. astilar казва:

    Деничеро,това с по-младата просто не съм го чула.😀 Ти да не си мислиш, че докато си седя и гледам небето си припомням детски приказки? Слушам ги покрай Кремена отново и си ги припомням. Опитай да чуеш любимата ти „Пипи“, когато имаш време и сама ще се изненадаш, колко много си спомняш.
    Су, няма да те лъжа, я.😆 А информацията действително е жизненоважна.🙂 Сега, припомняйки си тези приказки, успявам да разшифровам и доста от себе си.
    Вилфорд, моят фаворит от филмите на прожекционните апаратчета е „Разсеяният от улица „Басейна““🙂 През лятото ще потърся апарата и филмчетата на тавана.🙂

  18. deni4ero казва:

    не си го чула, щото то от възрастта, не заради друго🙂

  19. astilar казва:

    Свилен, много благодаря за линковете. Докато разглеждах първия се радвах като дете и възклицавах беспир.
    За втория, обещавам да допълня две-три неща, когато стигна до плочите си.🙂
    Благодаря от сърце!

Вашият коментар

